mandag 23. april 2012

Følelser - samvittigheten




I don't want to live like this
Both feet on the ground
I live with the worryfish
And drown
Yohanna - Worryfish

Jeg har tenkt en del i det siste. Jeg har tenkt mye på forkjellige følelser, og hva de gjør med oss. Har du noen gang tenkt over hvorfor du skjelver når du er redd? Har du tenkt over hvorfor du kanskje føler at du babler om du er forelsket i noen, eller hvorfor vi er redd for å gjøre noe feil, når det egentlig ikke finnes en fasit?

I det siste har jeg særlig tenkt på hva skyldfølelse er, og hvorfor vi får det. Den samvittigheten er lunefull, og ganske irriterende i blandt. Jeg vet om folk som kan gjøre ganske stygge ting, uten å i det hele tatt ofre det en tanke, mens andre får skyldfølelse for ting de ikke en gang har gjort. Selv får jeg skyldfølelse for alt og ingenting, og jeg kan bli skikkelig nedfor for ting som jeg hverken har gjort noe med, eller kan endre på. Jeg kan få dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg ikke strekker til i hverdagen, fordi jeg ønsker å gjøre noe mer, og jeg kan få dårlig samvittighet om ei venninne er nedfor. Jeg får dårlig samvittighet når jeg får igjen feil beløp på butikken, og ikke oppdager det før jeg kommer hjem, og jeg får dårlig samvittighet for at jeg ikke får vært med vennene mine så mye som jeg skulle ønske.

Hva med deg, får du dårlig samvittighet for ting? Noen gang tenkt over hvorfor vi føler det vi føler?

1 kommentar:

  1. bra innlegg! jeg kjenner meg faktisk litt igjen... (ThanxForUrComnt) :D

    SvarSlett